Krótko o saunach – historia, przeciwwskazania i zalecenia

Na stronie internetowej oraz broszurach informacyjnych naszego hotelu często przeczytać można, że w strefie spa & wellness na Gości czekają między innymi sauna sucha i parowa. Co tak właściwie wiemy o ich dobroczynnym wpływie na nasz organizm? Jaka jest historia saunowania? Dziś postaramy się przybliżyć te zagadnienia.

Skąd wzięła się sauna?

Pochodzenie sauny ciężkie jest do dokładnego określenia. W niektórych publikacjach autorzy pokuszają się na stwierdzenie, że „prasaunami” nazwać można już ogrzewane przez ludzi pierwotnych kamienie w ognisku, które zachowywały na długo ciepło. Według archeologów prototypy saun pojawiły się w VII w. p.n.e. To właśnie na ten okres datowane są odnalezione miejsca do ogrzewania się, gdzie ludy zamieszkujące północ Morza Czarnego posypywały śniegiem palenisko, aby uzyskać parę zwiększającą ciepło.

Kilka wieków później, sauny dotarły do Europy – a konkretnie do Rzymu. To właśnie tu około I w. p.n.e. zaczęły powstawać całe centra odnowy, w których znaleźć można było nie tylko sauny i łaźnie, ale także przestrzenie basenowe, pokoje do masażu, a nawet zaplecza sportowe i kulturalne.

Na tereny obecnych granic Polski zwyczaj saunowania przywędrował dopiero na przełomie XIII i XIV wieku. Łaźnie parowe budowano zarówno w zamkach i klasztorach, ale też powstawało wiele łaźni komunalnych, do których uczęszczali wszyscy mieszkańcy miasteczek traktując je jako główne ośrodki higieny. Niestety, wraz z nadejściem francuskiego trendu na perfumy i pudry zamiast wody i higieny, sauny i łaźnie zostały zastąpione plotkami o szkodliwości wody i dekretami o zakazie kąpieli dzieci. Wróciły na dobre dopiero pod koniec pierwszej połowy ubiegłego wieku wraz z rozwojem obiektów SPA.

Jakie są główne zalety korzystania z saun?

Poprawa odporności organizmu – regularne wizyty w saunie o bardzo wysokiej temperaturze sprawiają, że nasz organizm produkuje zwiększoną ilość przeciwciał podnoszących odporność, a wzmożona praca serca poprawia na dłuższą metę jego wydolność.

Lepsze krążenie – wysoka temperatura działa na poprawę układu krążenia – rozszerza naczynia krwionośne i powoduje spadek ciśnienia krwi.

Relaks i wyciszenie – etykieta saunowania zabrania głośnych rozmów w trakcie seansu, co sprzyja relaksowi i pozwala wyciszyć myśli.

Zdrowy sen – poprawa pracy serca może mieć bezpośredni wpływ na komfort naszego snu. Francuscy naukowcy uważają, że regularne korzystanie z sauny może pomóc w walce z bezsennością.

Detoks –wraz z wydalanym potem z naszego organizmu usuwane są wszelkie szkodliwe toksyny. Saunowanie pomaga również odkwaszać organizm

Poprawa kondycji ciała i skóry – dzięki wzmożonej przemianie materii oraz lepszemu krążeniu krwi nasz organizm znacznie lepiej radzi sobie ze zbędnymi kilogramami.

 

Jak korzystać z saun czyli etykieta saunowania

Po pierwsze – do sauny wybieramy się z ręcznikiem, nie w stroju kąpielowym. Parowanie naszych nasiąkniętych chlorem ubrań, nagrzewanie się elementów metalowych i plastikowych oraz utlenianie substancji chemicznych używanych przy tworzeniu strojów kąpielowych – to wszystko składa się na brak komfortu a w ekstremalnych przypadkach na narażenie zdrowia naszego i innych saunujących. Zamiast wchodzić do sauny w stroju kąpielowym, rozważmy okrycie nagiego ciała ręcznikiem.

Po drugie – po wizycie w saunie odpoczywamy. Proces chłodzenia po pobycie w saunie jest tak samo ważny jak samo wygrzewanie się w niej, dlatego po wyjściu najlepiej jest udać się do strefy relaksu, wypoczywalni lub też znaleźć sobie leżak i po postu odpoczywać.

Po trzecie – higiena. Pamiętajmy, aby przed wizytą w saunie opłukać ciało z zanieczyszczeń, które (jak na przykład chlor z wody basenowej) mogą parować i wpływać negatywnie na nasze samopoczucie jak i sam proces pocenia się.

Po czwarte – przestrzegamy czasu przebywania w saunie. Nigdy nie należy przekraczać optymalnego czasu przebywania w saunie, który wynosi od 5 do 15 minut w zależności od naszego „saunowego zaawansowania”. Jeśli wydłużymy nasz pobyt, może to skutkować przegrzaniem się organizmu, omdleniami, a w sytuacjach skrajnych – nawet śmiercią.

Po piąte – kultura. Wcześniej wspominaliśmy już, że sauna jest miejscem wyciszenia, dlatego uszanujmy innych i wszelkie rozmowy zostawmy na później. Wchodzenie i wychodzenie z sauny co 5 minut nie jest także dobrym pomysłem – ani my ani inni korzystający nie wyniosą z takiego seansu nic dobrego.

Sauna w Isolda SPA

 

Jakie warunki panują w saunie?

Najgorętsza i najmniej wilgotna jest sauna sucha, zwana też fińską. Panująca tu temperatura wynosi 90 stopni Celsjusza, a wilgotność nie powinna przekraczać 15%. W saunie suchej siedziska i ich oparcia wykonane są z drewna, a piec ogrzewa kamienie.

Zimniejszą i najbardziej wilgotną z saun jest sauna parowa, zwana też łaźnią. Panująca tu temperatura jest niższa o połowę w porównaniu do sauny suchej i wynosi 45 stopni Celsjusza. W saunie parowej, siedziska są ceramiczne lub wykonane z tworzyw sztucznych a odpowiednią wilgotność zapewniają generatory pary wodnej.

 

Na koniec – przeciwwskazania  do korzystania z sauny

  • choroby i wady serca, niewydolność krążenia, choroba wieńcowa, miażdżyca, nieustabilizowane nadciśnienie tętnicze, stan po zawale mięśnia sercowego, zaburzenia krzepliwości krwi,
  • choroby zakaźne (ostre i przewlekłe), choroby przebiegające z gorączką, czynna postać gruźlicy płuc i innych narządów,
  • astma,
  • choroby nowotworowe,
  • choroby nerek, kamica nerkowa,
  • choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy,
  • choroby wątroby,
  • niedokrwistość,
  • zakrzepowe zapalenie żył,
  • nieleczona lub nieustabilizowana cukrzyca,
  • choroby tarczycy,
  • padaczka,
  • stwardnienie rozsiane lub choroba Parkinsona,
  • jaskra,
  • grzybica skóry,
  • stany psychotyczne,
  • stan po spożyciu alkoholu lub substancji odurzających,
  • ciąża,
  • menstruacja,

Jeśli nie jesteśmy pewni swojego stanu zdrowia, warto przed skorzystaniem z sauny skonsultować się ze swoim lekarzem. Pamiętajmy też, że jeżeli w trakcie pobytu w saunie poczujemy się słabo, należy jak najszybciej opuścić pomieszczenie i odpocząć, napić się wody i poinformować o tym osobę towarzyszącą lub obsługę.

 

 

Isolda SPA is a unique place in our hotel that combines relaxation with fun. Those craving for relaxation will certainly find them in one of our treatment rooms, indulging in rituals performed by qualified personnel. 

Isolda SPA is also a recreational complex, which consists of two saunas (dry and steam), a salt cave, an indoor pool with water attractions, a jacuzzi and an outdoor seasonal pool. Read more about our SPA by the sea

REZERWUJ ONLINE

Najkorzystniejsza cena

rezerwuj bezpośrednio przez stronę lub skontatuj się z nami

Korzystaj z rabatów

Zapytaj recepcję o rabat w przypadku długiego pobytu lub rezerwacji wielu pokoi 

animals welcome

Join our newsletter and you will receive all the most interesting offers and promotions straight to your inbox

ANY QUESTIONS?

If the website is missing an offer that would meet your expectations, please contact us. We will be pleased to prepare an offer tailored to your needs!

+48 55 26 72 600
+48 690 609 290
hotel@tristan.com.pl

WYMARZONE WAKACJE NAD MORZEM

Woda w basenie gorąca, pyszne jedzenie, animatorzy pełni pomysłów, a SPA gotowe by rozpieszczać. Podgrzaliśmy też piasek na plaży!

Zapraszamy do rezerwowania ostatnich wolnych pokoi na wakacje.

Uprzejmie informujemy, że oprócz pokoi w hotelu, posiadamy również możliwość rezerwacji pokoi w pensjonacie Tristan. Po szczegóły prosimy pytać recepcję hotelu. 

This website uses COOKIES. By using it, you agree to the use of cookies in accordance with your browser settings. more about gdpr compliance